Много общаетесь?

Делитесь, переписывайтесь, дискутируйте...

Новый раздел сайта:

Методический навигатор        Перейти

Xpert Tabs (2)

Урок "английский календарь"

Зинаида Вячеславовна ЗИМИНА, учителем английского языка
ГБОУ «Академическая гимназия №56» Санкт-Петербурга 

-

СЕКРЕТЫ АНГЛИЙСКОГО КАЛЕНДАРЯ (КОНСПЕКТ УРОКА)

-

 

уроки английского в средней школе - гимназия 56

I этап урока: подготовительный.

  1. Организационный момент.
  2. Фонетическая разминка. Учитель использует для фонетической разминки четверостишие о месяцах года, акцентируя внимание на межзубных звуках.

 Thirty days has November,

 April, June and September,

All the rest have thirty-one

Except  February  alone.

II этап урока: основная часть.

  1. Подготовка к чтению текста. Учитель знакомит учащихся с незнакомыми словами из текста и отрабатывает чтение этих слов. Vocabulary: native (родной), god (бог), festival (праздник), purification (очищение), cabbage (капуста), Easter (Пасха), goddess (богиня), growth (рост), to mean (означать), to milk (доить), meadows (луга), in bloom (в цвету), weed (растительность), harvest (урожай), blood (кровь), cattle (скот), middle (середина). Затем учащиеся в парах отвечают на вопрос: Верно, или неверно (True or false) относительно следующих утверждений:
  2. Просмотровое чтение. Учащиеся просматривают текст, чтобы найти правильные ответы на предыдущее задание.

The English calendar.

The modern British calendar comes from the Romans but before this the English people (Anglo-Saxons) had their native names for the months.

At present the first month of the year is called January - the month of Janus. Janus was a Roman God of Beginnings and Endings. He had two faces: on the front and on the back of the head. Janus could look into the past and the future.

The old English name for January was Wulfmonath,“month of wolves”.

The name of February comes from Latin februa – a Roman festival of purification. And the old English called this month Sprote-Kale-Monath – the month when the cabbage begins to grow.

 March is the month of Mars, Roman God of war. In old Britain March was called Hyld-Monath – the windy month.

We don’t know why Romans called April its name but the old name for this month in England was Easter-Monath, the month of Easter.

May is named after the Roman goddess of growth Maya. The English name Trimilce means “to milk three times”.

June is named after the Roman family of Junius. Anglo-Saxons called it Sere-Monath, the dry month.

July is the month of Julius Caesar. The English called July Maed-Monath, the meadow month because meadows are in bloom in July.

August is named after another Roman Emperor - Augustus Caesar, the nephew of Julius Caesar. The Old English name for August was Weod-Monath, the month of weed.

September, October, November, December are just seventh, eighth, ninth and tenth months of the year. (In fact, once March was the first month of the year.)

Anglo-Saxons named them Harfest-Monath, the harvest month (September), Win-Monath, the wine month (October), Blod-Monath, the blood month (November, when people killed their cattle for food), Mid-Winter-Monath, the middle of the winter (December).

Чтение с пониманием выборочной информации. Учащиеся прослушивают текст и одновременно читают про себя. Затем отвечают на следующие вопросы.  

What was the most important for Anglo-Saxons ?

Nature and food              festivals                       Roman emperors

Cabbage started to grow in

December                      February                     May

Anglo-Saxons collected harvest in

October              August             September

Winds were strong in

May                               March              July

Wolves were hungry in

June                               October                       January

После этого учащимся предлагается составить предложения по тексту, пользуясь следующей таблицей:

January

was

is

named

just

a

a

dry

after

Julius Caesar

October

Janus

July

Mars

March

number

June

month

 

Например: June was a dry month.

III этап урока: рефлексия.

Учащиеся работают в парах, им предлагается высказать свое мнение по следующим вопросам:

What was the Old English name for the modern word “month”?

Complete the pairs of words:

God – goddess, lion – lion……, tiger – tigr……, waiter – waitr…….

What do the modern Russian names for months mean?

Затем учащиеся высказывают свое мнение перед группой.

IV этап урока: заключительный.

Учитель подводит итог урока и предлагает домашнее задание – составить 10 вопросов к тексту/прочитать и перевести текст/рассказать о старых (современных) значениях названий месяцев (в зависимости от учебной ситуации).

Добавить комментарий
  • NOVA - сайт учителей Академической гимназии № 56